Modulair

De klassieke manier van lesgeven waarbij de banken netjes op een rijtje opgesteld staan en de leerkracht iets klassikaal uitlegt, beantwoordt niet meer aan de noden van vandaag. Het onderwijs neigt steeds meer naar een individuele benadering waarbij iedere leerling op zijn of haar eigen tempo leert, maar waarbij er ook in groep gewerkt wordt om samenwerking te stimuleren. Andere klasopstellingen zoals de u-vorm bijvoorbeeld bieden jammer genoeg onvoldoende soelaas. Misschien kan je jouw klaslokalen opdelen in Activity Based Learning-zones?

Lees hier wat Bart Boelen, Expert Hybride Leren bij UC Leuven-Limburg hierover vertelt.

Bij Activity Based Learning komt het erop neer dat leerkrachten en leerlingen de meest passende ruimte kiezen om bepaalde taken uit te voeren. Gaan ze iets maken? Dan begeven ze zich bijvoorbeeld naar de creatiezone. Iedere zone wordt bovendien voorzien van de beste infrastructuur en technologieën. Op die manier kan er optimaal geleerd worden. Lees hier meer over de verschillende zones in de vernieuwde leeromgeving.

Ook de infrastructuur zelf is aanpasbaar. Een tafel kan bijvoorbeeld voorzien worden van wieltjes. Zo kan je ze verplaatsen doorheen de verschillende zones. En waarom zou je niet kiezen voor een desk die in de hoogte verstelbaar is of klaptafels?

Enkele eenvoudig toe te passen tips van Schoolmakers zorgen voor een betere differentiatie in je klas. We sommen ze hier voor je op.

  • Wie voldoende kastruimte voorziet en de spullen netjes opruimt, creëert rust en vermijdt afleiding.
  • Waarom zou je bij het plaatsen van stoelen en banken geen rekening houden met de natuurlijke lichtinval? Niemand houdt ervan om bijvoorbeeld te leren met de volle zon in het gezicht.
Bron: Onderwijsvanmorgen – Schoolmakers