Creatiezone

Wat is deze zone?

In de creatiezone kunnen leerlingen alleen of samen iets concreet uitwerken. Met gespecialiseerde (computer)apparatuur of met hun handen. Werkbanken en computertafels mogen niet ontbreken in deze zone. De ene dag wordt er misschien een tafel gemaakt, de andere dag een video. De focus ligt hier op creativiteit, ontwikkeling en creatie

Hoe ziet deze zone eruit?

Zo kan de creatiezone van jouw vernieuwde leeromgeving er ook uitzien. Uiteraard kiest elke school zelf hoe en waarmee deze zone ingericht wordt.

Groot touchscreen

Een groot touchscreen zoals een Clevertouch 65″ is ideaal om een creatie in detail te bekijken. Het bevat infraroodtechnologieën en aanraakpunten waarmee interactie met het scherm gemakkelijker wordt.

Mobiele stoelen

Met ergonomische stoelen kunnen leerlingen zich gemakkelijk en zonder storende geluiden verplaatsen om bijvoorbeeld even te overleggen met klasgenoten.

Ergonomische tafels

Moderne tafels zoals een hoge tafel met voetsteun zijn onmisbaar in de creatiezone. Dit type tafel moedigt veranderingen van houding aan wat de creativiteit stimuleert.

Krachtig workstation

Een krachtig en ruimtebesparend toestel zoals de HP Z2 Mini Workstation past op elke leer- en werkplek. Ideaal voor leerlingen en leerkrachten om op te creëren.

Praktische tips om alles te halen uit de creatiezone

De creativiteit van jezelf en je leerlingen stimuleren, is makkelijker dan je denkt. We sommen enkele tips op die we terugvonden bij KlasCement en DeMorgen.

  • Je kan je brein trainen door te gamen, lezen, tekenen, puzzelen …
  • Neem af en toe de tijd om te dagdromen. Zo geef je je hersenen de vrijheid om af te dwalen.
  • Surf wat doelloos rond op internet.
  • Een beetje verveling kan geen kwaad. Want wie zich verveelt, zou zich sneller nuttig maken.
  • Zorg eventueel voor een geluidje op de achtergrond.
  • Breng regelmatig wat tijd alleen door. Zo kan je je creatieve ideeën de vrije loop laten.
  • Las af en toe een bewegingsmomentje in.
Bron: De MorgenKlasCement

Jongeren kijken vaak liever naar een filmpje dan een boek te lezen. Hoe ze zelf een filmpje kunnen maken? WAT WAT legt het duidelijk uit. Wij voorzien je graag van hun nuttige tips.

  • Vooraleer leerlingen kunnen beginnen te filmen, is het belangrijk dat ze eerst het scenario uitwerken.
  • Het eerste en laatste beeld zijn belangrijk. Welke boodschap willen ze op het einde van de video meegeven? WAT WAT raadt leerlingen aan om hier goed over na te denken.
  • Weten de leerlingen via welk kanaal ze de video willen verspreiden?
  • Leg de leerlingen uit dat ze beter niet tegen het licht kunnen filmen en dat ze best op kunnen letten voor reflectie.
  • Na het filmen, kunnen de leerlingen de beelden monteren. Belangrijk is dat ze proberen om de video zo kort en krachtig mogelijk te houden.
Bron: WAT WAT