Tips voor leerkrachten

Als leerkracht ervaar ook jij dat het onderwijs steeds meer digitaal en individueel geworden is. Niet alleen wordt er meer gebruik gemaakt van digitale leerplatformen; vergaderingen en oudercontacten vinden tegenwoordig ook online plaats. De grootste uitdaging is misschien wel het afstandsleren. HP geeft je graag enkele tips zodat ook jij digitaal sterk staat in jouw vernieuwde leeromgeving.

Je wil op een digitale en online manier les kunnen geven en vergaderen. Je wil ook lessen kunnen voorbereiden, evaluaties opstellen en je collega’s briefen. Dan heb je nood aan een krachtig toestel met een lange batterijlevensduur waarmee je zowel op school als thuis efficiënt aan de slag kan. Een stijlvolle rugzak die je toestel ook onderweg beschermt, mag niet ontbreken. We verzamelden de meest geschikte producten voor jou hier.

Volgens ThiemeMeulenhoff is de ideale duur van een videoles 3-5 minuten. Dit lijkt misschien wel heel kort, maar zoals je wel weet zijn leerlingen snel afgeleid, zeker bij afstandsleren. Daarom wordt het aangeraden om je les goed voor te bereiden en to the point uit te leggen.

Bron: ThiemeMeulenhoff

Omvat een les meerdere aspecten en heb je dus meer tijd nodig dan 3–5 minuten om alles uit te leggen? Dan raadt ThiemeMeulenhoff je aan om een video per aspect te maken. Zo kunnen leerlingen één bepaald onderwerp volgen via een korte videoles en vervolgens oefeningen maken. Daarna volgt de volgende video met uitleg en oefeningen.

Bron: ThiemeMeulenhoff

Een videoles maken lijkt moeilijker dan het in werkelijkheid is. Met deze tips van KlasCement en Schoolmakers word je een kei in het maken van videolessen.

  • Het doel van je videoles.
    Waarom maak je een instructievideo? Wil je jouw leerlingen iets nieuws aanleren of wil je iets herhalen en jouw leerlingen zo voorbereiden op een toets?
  • Een bestaande video gebruiken of een nieuwe maken?
    Misschien maakte een collega-leerkracht eerder al wel de videoles die jij nu wil maken. Indien de reeds bestaande video beantwoordt aan je noden, kan je hem gerust hergebruiken en vermijd je dubbel werk.
  • Wat wil je uitleggen?
    Wil je één bepaald aspect van de inhoud uitleggen of meerdere aspecten? Eén aspect per filmpje is vaak meer dan genoeg om de aandacht van je leerlingen vast te houden.
  • Hoe wil je iets uitleggen?
    Je leerlingen zijn snel afgeleid. Daarom kan je best gebruikmaken van een presentatie of het digitale schoolboek. Op die manier worden leerlingen getriggerd door het visuele aspect.
Bron: KlasCementSchoolmakers

Je hoeft niet 24/7 klaar te staan voor je leerlingen. Je kan bijvoorbeeld twee keer per week een online vragenuurtje inplannen met de hele klas. Leerlingen kunnen je dan rechtstreeks vragen stellen. Daarnaast kunnen leerlingen je misschien ook per e-mail hun vraag stellen. Laat je leerlingen en hun ouders bij voorkeur wel weten wanneer je beschikbaar bent voor vragen over vooraf opgenomen videolessen en op welke manier (e-mail, telefoon, online meeting …).

Er is nog geen onderzoek gedaan naar de ideale duur van een online les. Maar eigenlijk vormt het traditionele lesuur van 50 minuten wel de leidraad. We raden je dan ook aan om een online les maximaal 50 minuten te laten duren. Let er misschien wel op dat je jouw les gevarieerd opbouwt zodat theorie en praktijk elkaar mooi afwisselen. En dat er ook ruimte is voor een vragenuurtje. Bekijk de tip hieronder om jouw online les te voorzien van een goede opbouw.

Met een goede voorbereiding leg je de basis voor een gestructureerde online les. Want online lesgeven vereist nóg meer duidelijkheid en structuur. We verzamelden enkele tips van KlasCement en Schoolmakers.

  • Wat is het doel van de online les?
    Wil je jouw leerlingen iets nieuws aanleren waarbij er veel nadruk komt te liggen op een diepgaande uitleg met aansluitend klassikale en individuele oefeningen en ondersteuning? Of wil je een reeds bekend thema herhalen en dus kort de theorie overlopen om daarna leerlingen zelfstandig oefeningen te laten maken?
  • Wat wil je uitleggen?
    Wil je één of meerdere aspecten behandelen tijdens jouw online les? Is de leerinhoud geschikt voor video? Zo niet, dan kies je best een andere vorm. Denk maar aan tekst, schema’s of een audiofragment.
  • Een bestaande video gebruiken?
    Misschien maakte een collega-leerkracht al een filmpje over een onderwerp dat jij tijdens een online les wil behandelen. Gebruik deze video gerust tijdens je online/live les.
  • Je les op een originele manier beginnen en eindigen, bezorgt je leerlingen een aangenaam gevoel.
    Waarom zou je jouw online les niet beginnen met een warming-up en eindigen met een coolingdown? Een leuke video met een vrolijk liedje en enkele opwarmingsoefeningen om de concentratie te verhogen voor aanvang van de les. En een rustgevend beeld met muziekje en coolingdown-oefeningen om weer tot rust te komen.
  • Hoe wil je iets uitleggen?
    Goede afspraken maken goede vrienden. Waarom zou je na de warming-up niet enkele afspraken maken met je leerlingen? Geef bijvoorbeeld aan hoe en wanneer ze een vraag kunnen stellen. Ook het verloop van je les doornemen – bijvoorbeeld via een presentatie – is een echte aanrader. Op die manier weten je leerlingen wat ze kunnen verwachten en geef je hen voldoende structuur.
  • Je leerlingen willen iets doen.
    Jongeren houden van actie; ook tijdens de les. Laat hen gerust iets doen. Zo maak je je les ineens aantrekkelijker. Enkele ideeën om je leerlingen actiever deel te laten nemen aan de les.

    • Je kan hen bijvoorbeeld vragen om notities te maken.
    • Gerichte vragen houden je leerlingen bij de les.
    • Doe je zelf iets voor? Laat je leerlingen het dan nadoen.
Bron: KlasCement Schoolmakers

Uiteraard wil je dat jouw leerlingen bij de les blijven. Online is dat al wat moeilijker dan offline. Met deze tips van de universiteit van Gent zorg je voor meer interactie tijdens een online les.

  • Voting laat je leerlingen actief meedenken aan de hand van relevante meerkeuzevragen.
  • Ook statussen kunnen de interactie met je leerlingen verhogen. Duim omhoog voor wie de leerstof duidelijk is, duim omlaag voor wie het onduidelijk is.
  • Oefeningen testen niet alleen de kennis van je leerlingen, maar verhogen ook de interactie met hen. Daarom raden we je aan om enkele oefeningen te voorzien. Zowel individuele als klassikale. Bij klassikale oefeningen kan je misschien enkele leerlingen persoonlijk aanspreken om het woord te nemen.
Bron: Universiteit Gent

Traditioneel en digitaal lesgeven

De digitale manier van lesgeven verrijkt de traditionele manier. Je kan bijvoorbeeld klassikaal de theorie van een bepaald onderwerp uitleggen om daarna een filmpje te tonen waarin de theorie kort herhaald wordt. Uiteindelijk kunnen de leerlingen daarna individueel aan de slag gaan op hun notebooks om oefeningen te maken.

Traditioneel en digitaal afstandsonderwijs

Net zoals bij de klassieke manier van lesgeven, is structuur bij digitaal afstandsonderwijs – en zeker bij de combinatie van traditioneel en digitaal – heel belangrijk. Voorzie je leerlingen bijvoorbeeld van een weekschema waarop ze duidelijk zien welke dagen ze naar school moeten en welke dagen ze op afstand zullen leren. De dagen waarop leerlingen thuis les volgen, geven duidelijk de geplande online/live lessen aan alsook hetgeen de leerlingen die dag zelf moeten studeren.

Het digitale leren wordt afgewisseld met een klassieke manier van leren en lesgeven. Zo moet je als leerkracht nog regelmatig documenten afdrukken of kopiëren. Iets grondig doornemen, lukt zelfs beter op papier. Daarom raden we je aan om een abonnement te nemen op HP Instant Ink. Zo bespaar je op je inktkost (je betaalt immers voor de pagina’s die je print en niet per cartridge) én word je thuis voorzien van inkt nog vooraleer je zonder valt. Alsof dat nog niet genoeg is, worden je oude cartridges gerecycleerd.

COVID-19 versnelde de digitale transformatie in het onderwijs drastisch. Onderwijzers stonden in de frontlinie om dynamische hybride manieren van leren te ondersteunen. De HP Online Teaching Assistant (OTA) werd met maar één doel voor ogen ontwikkeld: leerkrachten in hybride leeromgevingen in staat stellen om uitzonderlijke ervaringen te bieden; waar er ook geleerd wordt.

HP wil er uiteraard voor zorgen dat leerkrachten onmiddellijk tools ter beschikking hebben om de digitale geletterdheid van hun studenten op te bouwen, maar ook om hun eigen vaardigheden in hybride lesgeven uit te breiden. Zo is HP OTA van essentieel belang voor de ondersteuning van HP’s doelstellingen om de digitale gelijkheid van 150 miljoen mensen te vergroten tegen 2030 en om betere leerresultaten mogelijk te maken voor 100 miljoen mensen tegen 2025.

Opdat leerkrachten gemakkelijk kunnen vinden wat ze nodig hebben, hebben we de tool – die in het Engels en Frans beschikbaar is – afgestemd op de belangrijkste werkgebieden van de leerkrachten zelf.

  • Voorbereiding: hoe bereid ik me voor op de dag?
  • Communicatie: hoe communiceer en interageer ik met anderen?
  • Betrokkenheid: hoe pas ik de leerervaring aan om leerlingen meer betrokken te houden?
  • Beoordeling: hoe integreer ik digitale tools voor beoordeling?
  • Innovatie: hoe creëer ik een ecosysteem voor onderwijsinnovatie en hou ik mezelf up-to-date?

Onmiddellijk aan de slag gaan met de HP Online Teaching Assistant?

OTA Français
OTA English