Veilig
Zowel leerlingen als leerkrachten zouden zich veilig moeten kunnen voelen in de vernieuwde leeromgeving. Met deze praktische tips kan je er veilig leren en lesgeven:
Hackers doen er echt alles aan om jouw persoonlijke gegevens te verkrijgen en zo in te breken in jouw pc. Laat wachtwoorden en inloggegevens daarom niet zomaar rondslingeren. Maak daarnaast gebruik van multi-factor authenticatie. Met andere woorden: je krijgt pas toegang tot bijvoorbeeld jouw pc nadat je twee stappen doorliep. De eerste stap is het invoeren van jouw gebruikersnaam en wachtwoord en de tweede stap kan dan het invoeren van een code zijn die je toegestuurd krijgt per sms. Op die manier verhoog je het beveiligingsniveau zonder dat je belast wordt met een langdradig inlogprotocol.
Wist je trouwens dat HP al haar toestellen voorziet van diepgaande HP Wolf-beveiligingsfuncties? Zo kunnen leerlingen en leerkrachten veilig leren en lesgeven.
Bron: Office of the Future
Soms vergeten we het, maar www staat wel degelijk voor het wereldwijde web. Net zoals kinderen niet zomaar losgelaten worden in de offline wereld, doe je dat best ook niet in de online wereld. Een goede voorbereiding op de mogelijke gevaren van het internet is nodig. We geven je graag enkele tips van Child Focus.
- Niet alles wat leerlingen zien of lezen is echt. Maak hen hier bewust van.
- Leerlingen kunnen best geen e-mails openen van personen die ze niet kennen.
- Enige voorzichtigheid met de informatie die gedeeld wordt, is aan te raden.
- Ook paswoorden mogen niet doorgeven worden.
Bron: Child Focus
Uit ervaring weten we dat een sterk wachtwoord belangrijk is. We geven je dan ook graag enkele tips om een veilig wachtwoord te maken.
- We raden je aan om een wachtwoord te maken dat uit ten minste 12 tekens bestaat.
- Ga op zoek naar een combinatie van letters, cijfers en symbolen.
- Zorg je er wel voor dat je wachtwoord niet voor de hand ligt, maar wel uniek en makkelijk te onthouden is?
Bron: Support Google
Er zijn miljoenen websites. Hoe weet je of een website betrouwbaar is en dus correcte informatie bevat? We baseren ons op enkele kwaliteitscriteria van de universiteit van Hasselt.
- Betrouwbaarheid: is de inhoud van de bron goed onderbouwd en correct?
- Actualiteit: is de inhoud van de bron up-to-date?
- Status: hoe gezaghebbend is de bron?
- Volledigheid: wat is de reikwijdte en diepgang van de aangeboden informatie?
Bron: Universiteit Hasselt
Je begrijpt als geen ander dat een veilig klasklimaat leerlingen stimuleert bij het leren. Ook jij kan hier mee voor zorgen dankzij de tips van Klasse.
- Een overzichtelijke klas waar spullen netjes opgeborgen worden in de kast, bezorgt leerlingen een veilig gevoel. Ze kunnen immers niet vallen over rondslingerende spullen én ze ervaren minder prikkels.
- Leerkrachten die betrouwbaar en empathisch zijn, verhogen het veiligheidsgevoel van hun leerlingen.
- In een veilig klasklimaat nemen leerkrachten de tijd om te luisteren.
- Leerlingen zullen zich bovendien veiliger voelen als je inspeelt op hun talenten.
- Haalbare doelen worden goed onthaald en bezorgen leerlingen een veilig gevoel.
Bron: Klasse
Hoewel de digitale zorgleraar niet officieel bestaat, heeft een school – en dan vooral haar leerlingen- er volgens Klasse wel baat bij. Digitale zorgleraren zijn mee met de laatste trends op het gebied van mediawijsheid, cyberpesten en privacy. Wat zo’n digitale zorgleraar kan doen? Ouders steunen bij de digitale opvoeding van hun kinderen, maar ook leerlingen waarschuwen voor mogelijk cybergevaar en hen helpen bij eventuele problemen.